Følg oss:

Ring oss: 91185645

Derfor er gode returløsninger viktig!

Webexpressen.no > Nettbutikk  > Derfor er gode returløsninger viktig!
Derfor er gode returløsninger viktig!

Derfor er gode returløsninger viktig!

Stadig flere privatpersoner og bedrifter handler på internett i dag. I følge tall fra Bring vokser norsk netthandel dobbelt så rask som fysisk handel. Det blir derfor stadig viktigere for deg som driver nettbutikk å skille seg ut for å lykkes med nettbutikken. Men hvordan skal du som driver nettbutikk gå frem for å lykkes?

Et av de viktigste tipsene for å øke konverteringsraten og få nye kunder er å lykkes med kundeservicen. Det vil øke sjansen for at kunder snakker varmt om deg i sosiale medier og anbefaler deg til sine bekjente.  I dag foretrekker 8 av 10 forbrukere å handle i en nettbutikk som gir dem relevant, god informasjon og gode bilder om produktet de ønsker å kjøpe. Samtidig har, ifølge ferske tall fra Bring, 5 av 10 kunder returnert en vare de har kjøpt på nett. Men det at kunden din returnerer produktet ditt trenger ikke å bety at de er misfornøyd.

De fleste forbrukerne i dag vet at det kan innebære å sende varer tilbake når man handler tinge på nett. Av den grunn er det viktig med effektive og gode returløsninger. Med bedre og mer tilgjengelig informasjon om returløsning vil ikke bare bidra til økt kundeverdi og et konkurransefortrinn, men også at antall returer går ned. Flere forbrukere går i dag tilbake til nettbutikker å handler om kjøpsprosessen som enkelt. Det er viktig å huske på at kjøpet er ikke over før kunden har bestemt seg for å beholde varen.

4 tips for å lykkes med netthandel

Her kommer vi med noen tips til hva du bør tenke på for å lykkes med gode returløsninger.

1) Beskrivelse av returprosessen

Sørg for å ha enkel og tydelig tilgjengelig beskrivelse av returprosessen både i nettbutikken og pakken. Gjør du det enklere for kunden å sende varer tilbake, kan du senke terskelen for at kunden velger å kjøpe hos deg.

2) Relevant informasjon

En av de to viktigste årsakene til returer i dag handler om mangelfull informasjon om produktet på nettsiden. Ha derfor tydelige beskrivelser, som spesifikasjoner og størrelser på produktet. Da kunden også skal få nok informasjon til å beslutte et kjøp og velge riktig produkt og størrelse, er det viktig å også ha bilder av produktet. Gjerne fra flere vinkler. Det vil da  være mindre sannsynlig at kunden returnerer produktet fordi det ikke stod til forventningene deres.

3) Enkel retur

Legg gjerne ved en ferdig utfylt returetikett og emballasje som kan brukes til retur. Enkel retur er likevel ikke ensbetydende med gratis retur. Mange nettbutikker i dag legger ved returetikett, men tar seg betalt for returen.

4) Kundekommunikasjon

Bruk returprosessen til å holde dialog med kunden og oppdater dem med informasjon gjennom hele returprosessen. Når dere har mottatt varen er det viktig og også være rask med å kreditere kunden beløpet tilbake.

Lyst til å starte nettbutikk? Hos oss får du ferdig nettbutikk på få minutter eller skreddersøm av større prosjekter. Vi hjelper deg med smarte måter å nå dine kunder på gjennom god design, effektiv markedsføring, kampanjestyring analyser og søkemøtoroptimalisering.

 

Kilde: Bring.no

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Kommentar
Navn
Email
Website