Hvorfor din bedrift bør være på Facebook!
Ifølge ferske tall fra Ipsos er over tre millioner nordmenn på Facebook, og nesten like mange bruker det hver dag. Det tilsvarer at mer enn 80 % av Norges befolkning bruker Facebook daglig. Facebook har blitt noe mer enn bare et sosialt medium, det har blitt vår tids nye fritidsarena. Noe av det første vi gjør når vi våkner om morgen er å sjekke Facebook på mobilen, vi sjekker Facebook flere ganger daglig, og det er noe av det siste vi sjekker før vi legger oss.
Ikke undervurder bruken av Facebook!
I dag må bedrifter helt enkelt å greit se verdien av å være aktiv tilstede på Facebook. Dette siden flere og flere bruker Facebook til å bli bedre kjent med bedrifter og merkevarer. For deg er dette en unik mulighet til markedsføre dine produkter og tjenester både til eksisterende og nye kunder. På samme måte er Facebook en perfekt kanal for å holde dialog med kundene dine på.
Hvorfor skal du være på Facebook?
Det er flere gode grunner til at din bedrift bør være aktiv på Facebook og inkludere den i din mediestrategi. Vi har listet opp de fem viktigste:
1) Det er der!
Sosiale medier, og særlig Facebook har kommet for å bli. 86 % av de norske brukerne bruker det daglig. Enten du liker det eller ei vil du ikke komme unna alle fordelene og ulempene Facebook fører med seg.
2) Forventet av kundene dine
Flere og flere kunder bruker i dag Facebook i sin omgang med merkevarene. De har opprettet profil på Facebook med ønske om å fortelle omverden hvem de er – eller vil være. Mellom merkevarene og kundene har kontakten også blitt mye mer personlig. De forventer å få svar på noe de lurer på innen 1 time etter at de har forhørt seg.
Dine kunders kjøpsvaner er også i sterk ending og de gjør gjerne research på digitale plattformer som Facebook før de gjør et kjøp. Over halvparten av beslutningstakerne hos dine kunder er sannsynligvis på Facebook. Har du råd til å ikke være der?
3) Konkurrentene dine er der
Veldig mange bedrifter har tatt seg tid til å lage en Facebook side og engasjerer seg med sine kunder daglig.
4) Annonsering
Med annonsering på Facebook er det enkelt å nå den målgruppen bedriften din er ute etter. I dag har Facebook det rikeste utvalget av alle annonseringskanalene når det kommer til å kunne målrette informasjon. Veldig mange fyller profilsidene sine med detaljert informasjon om seg selv, samtidig som de deler og liker interesser med sine venner.
Facebook sitter av den grunn med en mengde informasjon om din målgruppe. Du kan blant annet målrette annonseringene dine mot blant annet geografisk område, alder, kjønn, utdannelse og interesser. Det er bare fantasien som setter grenser for hvilke virkemidler du velger å bruke. Du kan også enten sette opp dine egne annonser eller få profesjonell hjelp.
5) Bedre søkemotorplassering
Når du lager en Facebook side for bedriften din vil det øke synligheten i de forskjellige søkemotorene. Du vil derfor være mer synlig for din målgruppen i flere kanaler enn kun på sosiale medier.
Dersom du og din bedrift ønsker å bli mer synlig på Facebook eller trenger hjelp med Facebook annonsering ta kontakt med oss i dag. Vi kan hjelpe dere med å velg riktig annonsering type, i forhold til de mål dere ønsker å oppnå.