Facebok endrer – Slik påvirker det markedsforingen din!
Den 29. juni annonserte Facebook at de endret algoritmen bak nyhetsstrømmen sin. Selskapet er kjent for å stadig teste ut nye funksjoner og løsninger som skal gi brukerne en bedre opplevelse. For kort stund siden endret de på hva som skulle være mest relevant i strømmen på Instagram, og de håper nå at denne endringen skal bli tatt bedre imot.
Den nye endringen skal bidra til at du som bruker får mer relevant og interessant informasjon i nyhetsstrømmen din. Dette betyr i hovedsak at nære venner og familie flyttes opp i nyhetsstrømmen, mens innlegg fra mediehus, bedrifter og andre sider flyttes nedover. Mark Zuckerberg ønsker med denne endringen å gå tilbake til Facebook’s opprinnelige idé, å holde kontakt og oppdatere seg på hva som skjer i livene til sine nærmeste.
Over tid vil Facebook’s oppdaterte algoritme tilpasse seg hva brukerne trykker på og hva de liker, og tilpasse nyhetsstrømmen deretter. Det vil derfor ta litt tid før den nyeste oppdateringen tilpasser seg hver enkelt bruker. Under valget for nyhetsoppdateringer skal du uansett kunne velge «Topphendelser» og «Nyeste».
Content is king
Facebook er uten tvil et veldig viktig markedsføringsverktøy for å gjøre deg og din bedrift mer synlig blant målgruppen din. Derfor vil den nye oppdateringen medføre at noen bedrifter vil få et lavere rekkevidde på sine innlegg enn hva de fikk før oppdateringen. Men som med alle oppdateringer vil selvsagt dette være av varierende grad. Facebook har derfor kommet med oppfordring til at bedrifter må fokusere på å publisere innhold som leserne ønsker å dele.
For at du skal få dine lesere til å dele innleggene dine med sine venner, er det viktig at du publiserer spennende innhold. Det vil være lettere for folk å like og dele innholdet videre om du skaper innhold som engasjerer leseren. Hva som engasjerer, kommer i stor grad an på hva målgruppen din liker. Et godt tips her er å skape innhold som viser hvem bedriften din er og hva dere driver med. Om man i tillegg prøver å skape innhold som viser bedriften «bak kulissene» vil du oppnå et større rekkevidde med innleggene dine. Om du uansett skulle være i tvil på hva som passer din bedrift best, henviser Facebook til «Publishin best practises» for at du skal kunne få et bedre innblikk i hva som er anbefalt å publisere.
Summa summarum vil nok de færreste merke noe stor forskjell, men dette avhenger av om du klarer å skape innhold som dine lesere ønsker å dele videre med sine nærmeste.
Kilde: Facebook