Følg oss:

Ring oss: 91185645

Google Analytics

Google analytics

Google avslutter Universal analytics (UA) – hva nå?

 

1. juli 2023 vil verktøyet slutte å hente inn data, og de historiske dataene du allerede har i Analytics vil du bare ha tilgang til i seks måneder. Hva betyr det for deg som bruker Google Analytics i dag? Du må velge et nytt analyseverktøy!

 

 

Google avslutter den kjære og kjente analysetjenesten Universal Analytics 1. juli 2023. At det er over et år til betyr IKKE at du har god tid. Vi anbefaler at dere så snart som mulig starter sporing fra et nytt analyseverktøy slik at det samles data i overlappende periode med eksisterende UA. At det samles overlappende data over en lengre periode gjør at dere kan sammenlikne data fra foregående periode (eksempelvis hvordan julesalget gikk fra år til år, black week, Cyber Monday med mer) og se utvikling fra år til år. Det finnes flere alternativer og også Google har lansert sitt nye verktøy GA4 som vi ofte anbefaler å sette opp. Det er et noe mer avansert system å sette opp, men vil gi deg gode data. Uansett hvilket verktøy du velger å gå videre med må det settes opp og installeres med de rette innstillingene samt at det bør migreres data.

 

Noen alternativer etter Universal Analytics:

 

  • Matomo – et verktøy som har mange likhetstrekk med Universal Analytics i å se og forstå rapportene.  Her får du god kontroll over datalagring og GDPR. Du kan også importere historiske data fra Google Analytics og få et sammenligningsgrunnlag med tidligere år.
  • Fathom – enkelt verktøy som gir god oversikt over trafikk og kilder. Ikke basert på cookies og dermed ikke GDPR konflikt.
  • Plausible – enkelt verktøy som gir god oversikt over trafikk og kilder. Ikke basert på cookies og dermed ikke GDPR konflikt.
  • GA4 – Google sitt alternativ som skifter fra “sidevisning” til “event” som grunnleggende datapunkt. Løsningen gir stor fleksibilitet og mange muligheter spesielt for nettsider og applikasjoner hvor sidevisningen ikke er det sentrale.

 

Avtal tid med oss og bli enige om hva som skal settes opp som alternativ og hvordan det skal settes opp. For å sammenligne historiske data kan det være greit å beholde dataen i Google Analytics i et års tid.

Kom i gang allerede nå – ta kontakt med oss

 

 

Fra Wikipedia Norge:

 

Google Analytics (forkortet GA) er en gratistjeneste fra søkemotorfirmaet Google som generer detaljert statistikk om besøkende til en nettside. Tjenesten er hovedsakelig rettet mot markedsførere, i motsetning til webmastere og teknologer som nettanalyse-industrien i utgangspunktet var rettet mot. https://no.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics

Fra Wikipedia internasjonalt:

 

Google Analytics er en webanalysetjeneste som tilbys av Google som sporer og rapporterer nettstedstrafikk, for tiden som en plattform i Google Marketing Platform-merket. [1] Google lanserte tjenesten i november 2005 etter å ha kjøpt Urchin. [2][3]

 

Fra og med 2019 er Google Analytics den mest brukte webanalysetjenesten på nettet. [4] Google Analytics tilbyr en SDK som gjør det mulig å samle inn bruksdata fra iOS- og Android-appen, kjent som Google Analytics for Mobilapper. [5] Google Analytics kan blokkeres av nettlesere, nettleserutvidelser, brannmurer og andre midler.

 

Google Analytics har gjennomgått mange oppdateringer siden starten og er for tiden på sin fjerde iterasjon – GA4. [6] GA4 er standard google analytics-installasjon, og er den omdøpte versjonen for (App + Web) -området som Google ga ut i 2019 i et betaskjema. GA4 har også erstattet Universal Analytics (UA). En bemerkelsesverdig funksjon i GA4 er en naturlig integrasjon med Googles BigQuery – en funksjon som tidligere bare var tilgjengelig med bedriften GA 360. Dette trekket indikerer Googles innsats for å integrere GA og dets gratis brukere i deres bredere skytilbud. [7]

 

I følge en uttalelse fra Google (mars 2022) vil Universal Analytics slutte å samle inn nye data 1. Brukere vil kunne bruke Universal Analytics frem til juli 2023-fristen, ingen nye data vil bli lagt til UA etter at de er solnedgang ifølge Google. [8]

 

Google Analytics brukes til å spore nettstedsaktivitet, for eksempel øktvarighet, sider per økt og fluktfrekvensen til enkeltpersoner som bruker nettstedet, sammen med informasjonen om trafikkkilden. Den kan integreres med Google Ads,[9] som brukere kan opprette og gjennomgå nettkampanjer med ved å spore kvaliteten på landingssiden og konverteringer (mål). Mål kan omfatte salg, generering av kundeemner, visning av en bestemt side eller nedlasting av en bestemt fil. Google Analytics’ tilnærming er å vise data av typen instrumentbord på høyt nivå for den uformelle brukeren, og mer dyptgående data lenger inn i rapportsettet. Google Analytics-analysen kan identifisere sider med dårlig ytelse med teknikker som traktvisualisering, der besøkende kom fra (referenter), hvor lenge de ble værende på nettstedet og deres geografiske posisjon. Det gir også mer avanserte funksjoner, inkludert tilpasset besøkssegmentering. [10] Rapportering av e-handel i Google Analytics kan spore salgsaktivitet og resultater. E-handelsrapportene viser transaksjoner, inntekter og mange andre handelsrelaterte beregninger for et område. [11]

 

I september 2011 lanserte Google Analytics sanntidsanalyse, slik at en bruker kan ha innsikt om besøkende som for øyeblikket er på nettstedet. [12] En bruker kan ha 100 nettstedsprofiler. Hver profil tilsvarer vanligvis ett nettsted. Det er begrenset til nettsteder som har nettrafikk med færre enn 5 millioner sidevisninger per måned (omtrent to sidevisninger per sekund), med mindre nettstedet er knyttet til en Google Ads-kampanje. [13] Google Analytics inkluderer Google Website Optimizer, merket på nytt som Google Analytics Content Experiments. [14][15] Google Analytics’ Kohortanalyse bidrar til å forstå atferden til komponentgrupper av brukere bortsett fra brukerpopulasjonen din. Det er gunstig for markedsførere og analytikere for vellykket implementering av en markedsføringsstrategi.

Den nyeste versjonen av Google Analytics, ofte kalt GA4

 

Google Analytics (GA4) omfatter tilleggsfunksjoner med fokus på forutsigelser, tilpassbarhet og personvern. Noen av disse funksjonene kan vises som:

 

  • Et nytt konsept som gjør det mulig å bruke samme eiendom både for nettsted og mobilapp,[16][17]
  • AI-drevne prediktive beregninger støttet av maskinlæring,[18][19]
  • En tilpassbar hjemmeside som er enkel å navigere i,[20]
  • En Utforsk-del for å gi fullstendig tilpassede rapporter for spesifikke forretningsbehov,[21]
  • En innebygd DebugView for å analysere og feilsøke de kommende dataene umiddelbart,[22]
  • Avviksdeteksjon,[23]
  • Forbedrede e-handelsrapporter. [24]


    https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Analytics
Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Kommentar
Navn
Email
Website