Følg oss:

Ring oss: 91185645

Google går til krig mot påtrengende pop-ups!

Webexpressen.no > Digital markedsføring  > Google går til krig mot påtrengende pop-ups!
Google går til krig mot påtrengende pop-ups!

Google går til krig mot påtrengende pop-ups!

I et nylig blogginnlegg, kunngjorde Google at de vil komme med to vesentlige endringer i søkemotoren som skal gjøre det enklere for brukerne å finne relevant innhold. Den første endringen går ut på fjerne teksten som viser om en side er «mobilvennlige» i søkeresultatet. Denne endringen gjorde Google i 2014 for å få flere mobilvennlige nettsider i søkemotoren.

Men mye har skjedd siden 2014, og ifølge Google er 85% av alle nettsider som viser i søkeresultatet nå mobilvennlige. Ved å fjerne denne teksten ønsker Google å gi mer plass til selve søkeresultatet. Likevel fjerner ikke Google dette fra algoritmen, og man må fortsatt ha en mobilvennlig side for å bli rangert høyt oppe.

Straffer påtrengende pop-ups

I den samme kunngjøringen sier derimot Google at etter 10. januar 2017 vil de straffe nettsider med «påtrengende annonser» eller påtrengende pop-ups. Google har nå sett seg lei på at nettsider hindrer brukere i å få tilgang på innholdet de søker etter med en gang. For brukerne vil det ifølge Google være frustrerende å ikke få lest innholdet umiddelbart etter et søk.

Google har kommet med følgende eksempler som gjør at innholdet blir mindre tilgjengelig for brukere:

  • Nettsider hvor du møter en pop-up som dekker hovedinnholdet umiddelbart etter at brukeren kommer inn på etter et søk, eller etter at de har scrollet seg nedover siden
  • Viser en enkel pop-up som brukeren må avvise for å få tilgang til hovedinnholdet.
  • Ved hjelp av et design hvor annonsen ser ut som den synlige delen av siden, men det opprinnelige innholdet kun er synlig under annonsen.

Eksempler på påtrengende pop-ups (2)

Likevel vil ikke alle pop-up annonser bli straffet om de ifølge Google blir brukt “ansvarlig”. Så om du har en banner på nettsiden din som tar litt plass på skjermen, vil ikke endringene berøre deg. Vi vil likevel anbefale at du holder et øye med rankingen i søkemotoren for å forsikre deg om at størrelsen på banneret ikke har noe effekt.

Er du usikker på om nettstedet ditt følger Google sine nye krav? Kontakt oss så hjelper vi deg med å lage en responsiv nettside som fungerer på mobil, nettbrett og desktop.

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

Kommentar
Navn
Email
Website