Følg oss:

Ring oss: 91185645

6 tips – Hvordan lage en effektiv landingsside

Webexpressen.no > Digital markedsføring  > 6 tips – Hvordan lage en effektiv landingsside
6 tip - Hvordan lage en effektiv landingsside

6 tips – Hvordan lage en effektiv landingsside

En landingsside er enkelt og greit den første siden en besøkende kommer til når de besøker nettstedet ditt. De besøkende på nettstedet ditt kommer altså ikke til forsiden din først, som mange kanskje tror. Imidlertid er forsiden bare en av mange landingssider. De besøkende på nettstedet ditt kommer i over halvparten av tilfellene via en søkemotor og lander på en av undersidene dine først. I flere tilfeller kan de besøkende komme via en lenke som peker til landingssiden, en annonse, eller ved at søkemotoren opplever en av dine landingssider som mest relevant og nyttig i forhold til søkebegrepet til brukeren. Google har laget en egen bruker veiledning for hvordan de rangerer landingssider i søkemotoren.

Eksempel: Søker du på «nettbutikk pakker» kommer du til førstesiden på vår nettside. Søker du derimot på «innebygget markedsføring» og klikker på Webexpressen organiske rangering kommer du ikke til forsiden vår, men til vår landingsside om «innebygget markedsføring».

Webexpressen SEO

I jobben med å skaffe enten nye leads eller salg, er landingssidene dine avgjørende. Det er derfor viktig å vite hva formålet med de forskjellige landingssidene er.

Hvordan lage en landingsside 

Nedenfor har vi kommet med 6 tips til hvordan du kan designe en effektiv landingsside.

1) Ha et dedikert formål med landingssiden

En landingsside skal ha et dedikert formål og klart budskap for hva du ønsker brukeren skal gjøre når han kommer inn på siden. Du bør derfor komme raskt til poenget og ikke gjør at de som besøker siden din må bla mye rundt.

Ha derfor en god og synlig CTA (Call To Action) knapp på nettsiden for å gjøre det enkelt og trigge brukeren til å trykke på knappen. Eksempel på en CTA kan være en knapp for å komme til kontaktskjema, gjøre en bestilling eller et påmeldingsskjema. Med at de besøkende trykker på denne knappen, kommer de videre i salgsprosessen din.

2) Overbevisende overskrift

Brukeren som besøker landingssiden din, kom ditt for en grunn. Bruk derfor tydelige overskrifter som skal fange oppmerksomheten til den besøkende. Det er også viktig for at søkemotoren skal fange opp hva temaet på siden din er.

3) Relevant innhold

For den besøkende på siden er det også viktig at innholdet oppleves relevant. Om brukeren opplever mangel på relevant innhold, kan medføre at leseren velger en annen tilbyder. Du må heller ikke tvinge for mye tekst eller bilde inn på landingssiden din. Uthev heller viktig tekst og jobb med å gjøre teksten så oversiktlig som mulig. Har du fokus på gode salgsargumenter, og ikke går ned i hver minste detalj om tjenesten eller produktet ditt. Da kan du trigge leserens interesse til å vite mer, noe som kan medføre en større sannsynlighet for at de trykker på CTA knappen.

4)  Ha med logoen din

Plasser alltid logoen din på landingssiden for at den besøkende hele tiden skal vite hvor han/hun befinner seg. Om den besøkende kommer inn på siden din via en søkemotor eller sosiale medier og ikke vet hvem som er avsender kan det skape forvirring om hvor de befinner seg. Plasser derfor logoen din slik at den ikke er det som er mest fremtredende på siden, men at de hele tiden forstår hvor de er.

5) Unngå visuelt rot

På landingssiden din skal det kun være en knapp, og det er CTA knappen. Fjern derfor alle navigasjons og forstyrrende momenter som kan forvirre den besøkende til å trykke andre steder. Dermed vil den besøkende kun fokusere på den ene tingen du ønsker at brukeren skal fokusere på landingssiden din. Forsikre deg også med å ha knappen i en kontrastfarge som skiller seg fra resten av siden. Da vil også vedkommende se hvor de skal trykke når de f.eks har fylt ut skjemaet ditt.

6) Alltid bli bedre

Test hele tiden nye landingssider ved bruk av A/B testing for å se hvilke budskap som passer best for dine kunder. Kanskje du må velge et annet bilde, prøve en annen CTA eller utforme teksten på en annen måte? I utformingen av landingssiden er det viktig at du er konsistent når du basert på testingen velger hvilke landingsside du skal bruke – det vil øke konverteringen.

Kontakt oss gjerne for en prat om du trenger råd vedrørende en landingsside eller

No Comments

Post a Comment

Comment
Navn
Email
Website