Julehandel på nett – slik forbereder du deg
Vi er i starten av november, og allerede er mange i godt gang med årets julehandel. Det har i løpet av de siste årene blitt mer og mer populært og handle julegaver over nett. For mange starter faktisk julehandelen allerede i oktober. Likevel, om du enda ikke har forberedt nettbutikken din er det enda ikke for sent. Med gode forberedelser til julehandelen, kan det medføre økte muligheter for god inntjening og salg i din nettbutikk.
Hvordan bør du optimalisere din nettbutikk før jul.
Netthandelen i Norge har økt drastisk de seneste årene, og antall butikker på nett øker stadig. Det er derfor viktig å legge en god strategi for i forkant av julesalget, slik at det er akkurat din butikk de julehandlene velger. Nedenfor har vi kommet med våre 5 beste råd og tips til hvordan du bør optimalisere nettbutikken din for julehandelen.
1) Start forberedelsen tidlig
For mange begynner julehandelen i oktober. I tillegg benytter mange seg av Black Friday og Cyber Monday når de skal handle inn gaver til jul. Hver derfor tidlig ute med å lage en god strategi for markedsføringsaktiviteter som inkluderer sosiale medier, nyhetsbrev, annonsering, remarketing etc. I tillegg vil det være lurt å satse på content- og inbound marketing. Du vil lettere tiltrekke deg potensielle kjøpere om innholdet er interessant for kundene dine.
2) Julegave-kategorier
Mange er usikre på hva de skal handle inn til julegaver og søker inspirasjon. Lag derfor tydelige julegavekategorier tilpasset ulike målgrupper for å hjelpe kundene dine. Her kan du lage kategorier som «bestselgere», «Til Mor» «Til bror» etc. I tillegg kan du også lage ferdige julegavepakke sett som vil gjøre det lettere for kundene dine.
3) Leveringsvilkår
Veldig mange ønsker å vite hvilke leveringsvilkår nettbutikker bruker før jul. Tydeliggjør derfor informasjon om fraktpriser og leveringsmetoder kundene dine kan velge mellom, før checkout. Her er det også viktig å synliggjøre at de f.eks må bestille senest 16.desember for å få gaven før jul. Gavene skal frem før jul. I tillegg kan det være lurt å ha synlig bytte- og retur vilkår for kundene dine, og her kan du f.eks tilby fri returrett og lengre angrerett enn hva du pleier.
4) Julekalender
For å skape publisitet og engasjere kundene dine, kan du lage en julekalender med gode kampanjer og tilbud. Da kan du hver dag frem til juleaften lansere ulike dagstilbud. I tillegg kan du ha en julekalender på sosiale medier, hvor du trekker ut en vinner av et utvalgt produkt hver dag.
5) Hver tilgjengelig
Førjulstiden er en stressende tid. Prøv derfor å hele tiden hver tilgjengelig for kundene dine, og i så mange kanaler det lar seg gjøre. Veldig mange går til innkjøp av julegaver de har lite kjennskap til, og kan trenge hjelp og veiledning under handelen. I tillegg må du huske å være tilgjengelig etter julaften.
Trenger du hjelp med å optimalisere nettbutikken din før julehandelen? Ta kontakt så hjelper vi deg å optimalisere nettbutikken din.