Slik kommer du i gang med nyhetsbrev!
Vurderer du å starte å sende ut nyhetsbrev, men du vet ikke helt hvordan du skal komme i gang? Det er flere fordeler det er verdt å merke seg ved å bruke nyhetsbrev i markedsføringen din. I dag er e-postmarkedsføring noe av det mest effektive du kan gjøre for å nå ut til der kundene dine er uten å bruke mye penger.
Hvorfor benytte seg av nyhetsbrev
At så mange nettbutikker og nettsider driver med e-post markedsføring i dag er enkelt fordi det fungerer så bra. Nyhetsbrev er svært målbart, og en betydelig mer effektiv i å bygge kundelojalitet enn sosiale medier. I dag har e-mail blitt et kommunikasjonsmiddel alle aldersgrupper bruker og har blitt komfortabel med å bruke.
Her er fem enkle og praktiske tips for hvordan du kan komme i gang med nyhetsbrevet ditt for å øke kundelojaliteten, omsetningen og inntrykket av firmaet ditt.
1) Gjør det enkelt å melde seg på nyhetsbrevet ditt
Sørg for at det er enkelt å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Legg inn et registreringsskjema på nettsiden din, bloggen, sosiale medier, butikken og hvor kundene dine allerede er aktive og tilstede. I tillegg bør du fremheve fordelen nye abonnementer vil få ved at de melder seg på nyhetsbrevet ditt. Dette kan for eksempel være «Få 10 % ved neste kjøp» eller «Motta e-boken om…» eller at de kan «Holde seg oppdatert på det seneste innen..». Husk også på å unngå alt for lange påmeldingsskjemaer. Dette kan skremme bort folk til å melde seg på.
2) Send en velkomst e-mail
Det er alltid lurt å minne de som har meldt seg på hvorfor de er på listen din og hva de kan forvente av informasjon. I tillegg kan du sende nye abonnenter et spesialtilbud eller eksklusivt innhold for å takke for deres lojalitet.
3) Relevant innhold
Mange nyhetsbrev tjenester tilbyr funksjoner som segmentering av mottakerne og plassere de i ulike grupper ut i fra tidligere kjøpshistorikk, lokasjon etc. Dette vil hjelpe deg å gjøre innholdet i nyhetsbrevene dine mer relevant for de som leser og mottar dem. Hvis butikken din skal ha et salg kan du f.eks. sende en kampanje bare for folk som bor i nærområde, fordi abonnenter som bor langt unna ikke trenger å vite om det. Vi ser også på tidligere statistikk at segmenterte kampanjer har en gjennomsnittlig 14,99 % økning i klikkrate på nyhetsbrev enn ikke segmenterte kampanjer.
Samtidig er det viktig å sørge for at nyhetsbrevet har en verdi for de som mottar dem. Nyhetsbrevene du sender bør derfor være inspirerende, informerende og underholdende for abonnentene dine. Korte og presise nyhetsbrev fungerer som regel best da det er viktig at mottakeren forstår raskt hva det handler om og fordelen av å leve nyhetsbrevet.
4) Tenk mobilvennlighet
Veldig mange i dag benytter seg av mobile enheter når de leser mail. Ifølge våre egne tall ble over 50 % av det forrige nyhetsbrevet åpnet på mobil. Tenk derfor på hvordan nyhetsbrevet ditt vises på forskjellige enheter. Mange nyhetsbrev tjenester tilbyr å teste hvordan nyhetsbrevet ser ut i ulike e-mail programmer og på ulike enheter før du sender de ut. Om et nyhetsbrev ikke er optimalisert for mobile enheter, kan vi love deg at de neste nyhetsbrevene dine ikke kommer til å oppnå like bra effekt.
5) Husk markedsføringsloven!
Husk å les deg opp på markedsføringsloven for å unngå problemer. Mange intetanende sender spam fordi de ikke vet bedre. E-post er ifølge markedsføringsloven forbudt dersom du ikke har fått samtykke eller det ikke er en eksisterende kunde. Derimot er e-post til bedrifter registrert i Brønnøysund tillatt som for eksempel post@-, firma@-adresse lov. I tillegg vil mange nyhetsbrev tilbydere nekte deg å sende ut e-post om du ikke kan redegjøre for at mottakeren har samtykket. Helt til slutt i nyhetsbrevet ditt er det også viktig å inkludere en synlig «unsubcribe» lenke for å gi mottakerne en mulighet til å melde seg av.
Trenger du hjelp til å sette opp et nyhetsbrev? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne å komme i gang.
Monica Kildal Skjevelnes
Hei,
Vi skal denne høsten åpne en nettbutikk, og i den forbindelse ønsker vi å få integrert Tripletex. Jeg forstår det slik at vi trenger en integrasjons partner. Kan dere hjelpe oss med dette? Vi har WooCommerce, nettsiden er ikke oppe og går ennå, men planlegger åpning i oktober.
Vi har ingen erfaring med nettbutikk fra før, men det ser ut til at dere kan hjelpe oss med diverse og det er bra!
Mvh Monica Kildal Skjevelnes
Webexpressen.no
Ja, absolutt! Takk for at dere tok kontakt og benytter modulen vår mellom WooCommerce og Tripletex. Gleder oss til samarbeidet og at det skal forenkle jobben med regnskapet deres.